Udviklingsprojekt opgave 1


    
                                                                    Hej Alle sammen 🌷🐾


Her er lidt om vores Ideer til udviklingsprojektet, ha en forsat god dag 😋😀



1. Undring / problemstilling – Hvad det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? 

Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis,



I Deutscher Kindergarten Pattburg har vi lagt mærke til, at børnene er meget interesserede for krible-krable dyr, 

dog bliver der ikke arbejdet meget med emnet sammen med børnene. Børnene er tit på jagt efter dyrene, men 

der sker ikke virkeligt noget efterfølgende. 


Undring

  • Hvorfor bliver der ikke arbejdet mere med børnene?

  • Hvorfor er der ikke mere fokus på udelivet, hvis børnene viser interesse for dette? 

  • Hvordan kan vi som pædagoger sætte mere fokus på emnet, så det kommer mere ind 

    i børnenes dagligdag i børnehaven?




Børnene er optaget af noget, hvordan kan vi tage fat i deres interesser?

  • Stilladisere 





Vi har tænkt os, at vi i hvert fald vil bruge aktionslæringsmodellen, da man derigennem kan holde styr 

på vores dynamiske proces med udviklingsprojektet. Derudover har vi overvejet, om vi også vil bruge 

naturdannelsens fem elementer, da de med fordel kan sørge for, at børnene får en naturfaglig dannelse i 

løbet af vores proces.  

Man kunne også bruge mikroforsker metoden.




2.a Viden -  beskrivelse af jeres undersøgelses spørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), 

herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden 

er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.



Hvordan kan vi som pædagoger understøtte, at børnehavebørn i alderen fra ca. 3-6 år får mulighed for 

at tilegne sig naturvidenskabeligt viden med udgangspunkt i den daglige leg på legepladsen?


Og kan man udvide deres leg i det naturvidenskabelige til andre steder end legepladsen i børnehaven.

  • Fx tage de lidt større børn med på tur, så de oplever den et andet sted.



https://www.eva.dk/sites/eva/files/2020-06/ENDELIG%20EVA%20TEMA%2020%20SAMSPIL%20PÅ%20LEGEPLADSEN.pdf



2. b Videns indsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, 

videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien 

indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.



Vi vil i hvert fald gerne lave og bruge en masse billeder i løbet af vores udvikling, så vi kan se, hvad der er sket. 


For at få et indblik i børnenes synsvinkler vil vi gerne lave børneinterviews, hvor vi gerne vil vide, hvordan 

børnene har det i visse situationer og hvordan de føler der bliver arbejdet med deres interesser for naturen.  


Vi har valgt, at vi gerne vil bruge iagttagelser, da man derudfra godt kan se, hvilke interesser børnene har, 

og derudfra kan vi udarbejde en løsning på dette. Det er meget vigtigt at vide, da det er børnene det handler om. 

Ud fra iagttagelserne kan man også se, hvad pædagogerne gør og hvordan de arbejder med emnet.



Derudover har vi overvejet, om vi også vil bruge spørgeskemaer, hvor vi så spørger personer i vores 

omkreds, hvordan de har oplevet det i institutioner. Vi vil gerne vide, om deres institutioner gik meget 

op i natur og udeliv eller ikke. Dette vil vi gerne blive klogere på, da vi selv oplever, at der ikke i alle 

institutioner bliver lagt vægt på tematikken. 

Vi bruger analogisk viden, da vi har planlagt at opstille flere plakater med lokale dyr og planter på. 

Det vil vi gerne gøre, for at give børnene mulighed for selv at etablere viden i forhold til naturen. 

Dette vil også være et værktøj for pædagogerne, da de derigennem måske også kan lære noget. 🙂


Så bruger vi også den kropslige viden, da vi gerne vil opnå, at børnene bliver ved med at være 

aktive og undersøgende på legepladsen. Vi vil gerne opnå, at børnene tilegner sig viden gennem leg, 

ligesom de tidligere også gjorde, bare med forskellen at de så selv kan tilegne sig viden gennem vores plakater. 🍃


Derudover vil vi også bruge den dialogiske viden, når pædagogerne så går i dialog med børnene omkring 

de dyr og planter de finder. Gennem plakaterne får pædagogerne også viden omkring dyrene, der så kan 

gives videre til børnene. 

Vi vil gerne opnå, at pædagogerne i starten går forrest og dermed vækker børnenes interesse for dyrene 

og planterne i børnehavens udeareal. Så burde pædagogerne gå ved siden af børnene, hvis de er i gang 

med at se på plakaterne og forklare forskelle og ligheder af dyrene. Derefter kan pædagogerne så gå bagved,

hvis børnene er i stand til selv at kategorisere de dyr, de finder.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave A - D

Bål dag, med duer 🏝️